Tillkännagivande

JAG BER OM URSÄKT…

Jag ska börja med att be om ursäkt till Systembolagets personal i Västra Hamnen, som den senaste tiden fått oförtjänt kritik, för att de påståtts diskriminera Svenska viner. Jag har nu förstått att personalen inte agerat diskriminerande mot Svenska viner utan att det varit slumpen som avgjort Vingården i Klaghamns viners placering, samt att personalen följt Systembolagets regler när det gäller exponering av olika viner. Jag har valt att lita på den information jag fått denna gång och vill därför ytterligare en gång be om ursäkt för det inträffade.

Upprinnelsen till ”kritiken” var ett facebook inlägg från en kund på Systembolaget som inledningsvis inte kunde hitta våra viner på Systembolaget i Västra Hamnen, men efter en tids letande så fann personen vinerna på en hylla längst nere vid golvet. Personen reflekterade över placeringen och iakttog samtidigt på vilket sätt boxviner exponerades framme vid kassorna. Detta inlägg gav Vingården i Klagshamn en ”like” på Facebook och bidrog på så sätt att det spreds.

”Kunden” på Systembolaget som gjorde inlägget på Facebook har gjort iakttagelser på Systembolaget och dragit sin egen fullt normala slutsats, Svenska viner längst ner, boxviner längst framme vid kassorna, jag tror alla normala människor skulle dragit samma slutsats.

Systembolaget är inte som ”andra” butiker (ICA, KONSUM, IKEA osv), vilket man med all tydlighet framhäver i sin TV reklam. Systembolaget vill inte likt alla andra företag, locka till merförsäljning, så man har sina storsäljare framme vid kassorna, alltså man ska inte behöva gå mer än 10 meter, så har man en 3 liters box eller två i händerna och sedan snabbt ut igen (ingen merförsäljning där inte).

Innan jag går vidare vill jag berätta att ag och Lena startade denna vingård för att vi ville ”sprida glädje” och ”ge tillbaka” lite grann till ”vinvärlden”, som vi tycker har gett oss fantastiska upplevelser och fantastiska minnen och därför känns det olustigt när kritiken blir missriktad, såsom i detta fall.

Vi ”firade” precis i veckan 10 års jubileum som leverantör till Systembolaget och jag vill ta tillfället i akt att berätta bakgrunden till att vi gav ett ”like” till inlägget.

När vi började att försöka sälja våra var det nästan omöjligt att sälja svenskt vin på Systembolaget. Vi fick inte finnas på hyllorna på något Systembolag i Sverige och Sveriges lagstiftning ger ytterst begränsade möjligheter att göra reklam för en liten vingård som oss, rent ekonomiskt

Första gången vi lyckades sälja en flaska vin utan en vinagent i Sverige, så hade en person i Lund beställt 1 flaska av vårt vin till ett Systembolag i Lund. Vi satte oss i bilen och levererade flaskan till Lund, detta gjorde självfallet att leveransen blev en förlustaffär, men glädjen i att någon ville köpa vin av oss övertrumfade den ekonomiska förlusten. Väl på plats fick jag mig noga förklarat av en av de butiksanställda, att hämtar inte kunden ut flaskan så skulle jag bli tvungen att hämta tillbaka den!  JAG OCH LENA SKULLE ALLTSÅ STÅ TILL SVARS IFALL ATT KUNDEN INTE FULLFÖLJDE SITT ÅTAGANDE!!

Detta var första gången jag förstod hur Systembolaget verkligen fungerade, vad som skulle bli en fantastisk dag, blev istället en ögonöppnare för hur monopolet fungerar.

Efter hand blev vi fler och fler vinproducenter i Sverige och då tillät Systembolaget att man skulle få finnas på ett (1) Systembolag (det närmaste)och detta var självklart bättre än noll, men trots detta en stor begränsning för hur mycket som gick att sälja och för ca 5 år sedan så blev det möjligt att sälja på tre (3) Systembolag. Sålde man bra fick man behålla dessa 3 Systembolag och sålde man för dåligt så blev det mindre.

2011 så lanserar vi Sveriges billigaste svenska rosévin 50 cl för 99 kr, som bland annat ska säljas på Systembolaget Mobilia (ett stort affärscentra i Malmö) och butiken valde att endast beställa 6 flaskor och jag frågar varför man valt att ta så lite flaskor (6 X 50 cl = 3 L )  butikschefen svara mig då;  (DETTA ÄR INTE SAMMA BUTIKS CHEF SOM IDAG OBS OBS! så det inte blir någon missuppfattning) ”detta vin är alldeles för dyrt, ingen kommer att vilja köpa det” blir hennes svar och då jag påpekar att det antagligen inte är upp till henne att bedöma sina kunders benägenhet att köpa svenskt vin så tar det hus i helvete. Första veckan så levererade jag 3 gånger, men butiken envisades med att endast beställa 6 flaskor åt gången, för att trötta ut oss, ekonomiskt. Vi skickade in vänner för att fråga efter vinet, för att höra vad personalen sade om vinet när det efterfrågades, alla fick berättat för sig hur dyrt vinet var.

Var butikschefens bedömning av vinet och prissättningen då korrekt? Som svar på den frågan kan jag svara att det är vår bäst säljande rosé någonsin och den sålde 2000 flaskor under 2 månader på de återstående  två (2) bolagen vi fick tilldelade. För att förtydliga mig så skulle detta innebära att rosén placerar sig bland Sveriges mest sålda alla kategorier oavsett prisklass (bland rosé på flaska) räknat per Systembolag.

Jag får alltid berättat för mig att EU sagt att Systembolaget inte får favorisera svenska viner och om någon från ”EU” läser detta så erbjuder jag mig att vara kronvittne på att Systembolaget inte favoriserar svenska viner.

Så går det ytterligare något år och nu erbjuder sig Systembolaget att distribuera våra viner kostnadsfritt i hela landet, detta innebär att någon i Pajala kan beställa vårt vin och vips så skickas det från ett av ”våra” tre (3) Systembolag.

Detta låter helt galet och för bra rent ekonomiskt och för dåligt rent miljömässigt, men vi hänger på.

Kronprinsens Systembolag blir den lyckliga vinnaren att distribuera våra viner, alltså direkt någon i Sverige beställer en flaska så ska de skicka den flaskan till kundens närmaste Systembolag.

Detta System fungerar såklart inte, utan Systembolaget på Kronprinsen blir såklart vansinniga, PÅ OSS! ”Fattar ni vad ni ställt till med?” får jag mig förklarat då jag ska leverera, ”fattar ni så mycket jobb ni ställt till med” osv…  Jag kan garantera att inte heller detta Systembolag kan ni anklaga för att favorisera svenskt vin, återigen så anmäler jag mig som kronvittne.

Efter en tid år så tar Systembolaget bort detta system och numera skickar vi till centrallagret i Örebro.

Livet går vidare som vinbonde och försäljningen ökar, tills jag märker att ett bolag inte sålt en enda flaska av två av våra viner på en månad, det är inte möjligt tänker jag, så jag åker in för att se om vi haft ”otur” och fått en dålig plats i butiken.

Jag letar, letar och letar men jag lyckas inte hitta vinerna, till sist ger jag upp och frågar personalen trots att jag vet att det är förbjudet att tala med Systembolagets personal, när man är leverantör. Personalen lyckas inte heller hitta våra viner och fler och fler i personalen börjar hjälpa till, då kommer en kille utspringande från lagret och säger att han hittat flaskorna, PÅ LAGRET!

Alltså vinerna hade aldrig satts ut i butiken utan låg ouppackade på lagret, snacka om svårsålt.

När jag ändå var på Systembolaget så tänkte jag att jag skulle passa på att sätta medaljer (små runda dekaler) på några viner som levererats innan medaljerna levererats till oss, men det skulle jag inte ha försökt. ”Jag ska anmäla dig” kläcker en i personalen ur sig och jag tror han skojar, han ska anmäla mig, efter det som just uppdagats, att man inte ens en gång satt ut våra viner i butiken.

När folk letade efter svenskt vin de första fem (5) åren, så kunde de aldrig hitta våra viner under bokstaven S som i Sverige, de sprang fram och tillbaka mellan Sydafrika och Spanien (vinerna står i alfabetisk ordning efter respektive land). Det geniala i Systembolagets exponering var att Sverige stod i kategorin Övriga länder, och på de flesta Systembolag så innebar det sidan om Grekland med sitt mästerverk Retzina (kåda tillsatt vin på dispens från EU), jag avslutar meningen här.

Vi använder oss av en lite högre modell av 50 cl flaskor för vissa viner, detta innebar att de i vissa av Systembolagets hyllor, inte fick plats längst ner, för det var faktiskt där vi hamnade osannolikt ofta, sett ur ett statistiskt perspektiv. Lösningen på detta blev att Systembolagen la flaskorna ner så att det såg ut som att något (skit) slängts längst ner och man inte kunde se etiketterna. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kommit på tanken att lägga flaskorna ner, nere vid golvet, man tror då självklart att det är något skit eller ett extra lager av något av de vinerna som STÅR på hyllorna.

Ovanstående saker är bara en bråkdel (och det menar jag verkligen) av vad vi fått vara med om i vår relation till Systembolaget men jag tänker inte trötta ut folk med att göra listan längre, idag.

Med denna text så vill jag ge er bakgrunden till varför vi gav en ”like” till inlägget på Facebook, lägger man sedan till den statistiska sannolikheten för att 4 viner från en vingård, ska hamna längst ner i en modul med 4X4 fack (vilket bilden på Facebook faktiskt visade), så förstår ni kanske lättare att vi gjorde det vi gjorde.

3 svar på “Tillkännagivande”

  1. Murre, vi stöttar dig till 100 procent! Detta hade behövt komma till allmänhetens kännedom i större skala, men hur. Det är så SKAMLIGT av Systembolaget, så man fattar inte. Hur kan man göra så mot sitt eget lands näring, det är skrämmande.

  2. Ja det kostar ofta att gå före. Tur att ni är utrustade med så oändligt stort tålamod. Vi skulle ha varit rosenrasande efter en bråkdel av de händelser du beskriver.

  3. Murre, du vet att du och Lena har allt vårt stöd. Det är riktig diskriminering av vårt fina svenska vin som Systembolaget utsätter oss för.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.